29 June 2016

Jatuh Cinta Pada Inishmore!!!

Selamat pagi.. Hari ini saya ingin bicara topik cinta. Wah! Bila saya mula bicara soal cinta, tidak lain dan tidak bukan mesti tentang sesuatu yang paling saya minat --- iaitu Melancong. Ya, topik pagi ini tentang melancong. 2, 3 hari lepas, saya ada membelek-belek brochure tentang Aran Islands yang terletak di Galway, Ireland. Aran Islands ini merupakan pulau-pulau kecil yang terletak bersebelahan dengan tanah besar Ireland. Ada 3 buah pulau di Aran Islands iaitu Inishmaan, Inisheer dan Inishmore. 



Berpandukan peta, Inishmore merupakan pulau yang paling besar di Aran Islands. Khabarnya, jika ingin melihat budaya masyarakat Irish yang masih kekal terpelihara, harus berkunjung ke Aran Islands! Anda boleh mendengar bahasa Irish iaitu Gaelic digunakan di sini. Memang jarang sekali dengar orang Irish berbahasa ibunda kerana mereka sudah selesa berbahasa Inggeris.  

Jadi apa yang menarik di Inishmore sehingga saya mula jatuh cinta padanya?? Saya terjumpa kejadian alam yang sangat unik di sini! Wormhole. Hanya ada satu sahaja di Ireland dan di dunia!


Inilah Wormhole yang saya ceritakan

Nampak seperti kolam renang bukan? Ianya berbentuk petak seperti ditebuk, wujud secara semulajadi cukup menjadikan pulau batu ini sangat istimewa! Wormhole terletak di tebing laut Inishmore.




Gambar-gambar ini semuanya saya dapat hasil carian Google Image. Kerana saya pun belum pernah ke sini. Dan sedang merancang untuk ke sini! Insha Allah. 


Hanya ada batu, lumut dan sedikit rumput di pulau ini


Pemandangan ketika air laut pasang. Ombak tinggi dan kuat sehingga air laut naik ke atas tebing dan memasuki kolam


Jadi apa sebenar Wormhole ini? Ia adalah kolam semulajadi berbentuk segiempat. Apabila air laut pasang ia akan mengalir masuk ke dalam kolam ini dan surut ke bawah tebing. Inishmore ini terletak di Lautan Atlantik yang sudah sedia maklum ombaknya yang begitu kuat dan habitat bagi ikan Jerung.

Saya mula berbelah bagi apabila melihat kawasan sekitar pulau ini. Sesuai atau tidak untuk anak-anak yang berumur 2,5 dan 6 tahun? Saya belek satu-satu gambar di Google Image sehingga saya temui gambar ini di TripAdvisor.


Sumber: TripAdvisor
Jadi ada sedikit keyakinan untuk membawa Adam, Ilman dan Sarah. Insha Allah. Moga Allah permudahkan.

Maka perancangan itinerari pun bermula. Itinerari kami berpandukan itinerari dari laman web Ireland Private Tours. Harga feri ialah Eur 25 untuk dewasa manakala Eur 17 untuk kanak-kanak. Bawah 4 tahun percuma. 


Nampaknya kami perlu ke Pelabuhan Rossaveal untuk menaiki feri ke Inishmore. Jarak perjalanan dijangka selama 45 minit ke pelabuhan kecil di pekan Kilronan yang terletak di pulau Inishmore.


Terdapat beberapa lagi tempat yang boleh dikunjungi di Inishmore iaitu tinggalan kota yang terletak di tebing laut Dun Aengus, seven churches, rumah api, Aran sweater market dan muzium. Macam tak cukup saja kalau nak seharian di sini. Terfikir pula sama ada perlu bermalam atau tidak.





Jika perlu bermalam, rata-rata harga bilik seperti di bawah:




Kawasan pulau Inismore ini cukup luas. Kami perlu mencari khidmat Tour guide tempatan untuk bawa kami ronda sekeliling pulau. 


Khidmat tour guide Eur 15-25 untuk seorang. Boleh pilih naik van atau naik kereta kuda. Yang mana paling best ya? 

OK. Itu sahaja setakat ini. Terima kasih kerana mengunjungi blog Cerita Kembara Kami. Tunggu saya update entri Inishmore ya! Insha Allah. Jumpa lagi..





4 comments:

  1. gayat tengok ...dan masa air pasang tu lagi menakutkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah.. laut ni boleh buat tenang dan boleh buat kita rasa takut dan gerun. kalau tengok di channel youtube sgt menakutkan bila time air pasang.. bila low tide rasa tenang je..

      Delete
  2. Nur,

    awak ni lagi daring.
    actually u stay mana now?
    i jd wonder woman ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe.. ireland kak. insyaalah back for good... hujung tahun..insyaallah..

      Delete

Back to Top