5 August 2016

Untuk Backpackers: Dari Amsterdam ke Zaanse Schans

Kunjungan ke Netherlands tidak lengkap jika anda tidak pergi ke Zaanse schan yang terletak di bahagian utara Amsterdam. Lokasi pengambaran drama bersiri Andai Bumi Tulip Takdirku ini sememangnya sangat cantik dan pasti memukau pandangan. 

Untuk Backpackers

Eh, untuk backpackers? Sememangnya, pelancong yang gemar menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam seperti train dan bas adalah terdiri dari golongan backpackers. Bagi yang berkeluarga dan mempunyai anak-anak kecil biasanya lebih selesa menyewa kereta.  

Entri kali ini saya ingin berkongsi cara untuk ke Zaanse Schans dari Amsterdam central. 



Dari Amsterdam central ke Zaanse schans


Anda perlu membeli tiket dari mesin tiket automatik di dalam bangunan Amsterdam central station. Beli tiket pergi-balik ke Zaanse Schans (destinasi: Koog-Zaandijk) berharga Eur 7++. Perjalanan menaiki keretapi dari Amsterdam central ke Koog Zaandijk lebih kurang 15 minit. Dari Koog Zaandijk station anda perlu berjalan selama lebih kurang 20 minit ke Zaanse schans. Klik untuk lokasi jalan kaki google maps dari Koog zaandijk ke Zaanse Schans.

Hanya perlu ikut arah yang ditunjuk oleh papan tanda yang terletak di luar Koog Zaandijk station.


Ikut arah anak panah ke Zaanse Schans


Zaanse Schans merupakan kawasan perkampungan yang mempunyai beberapa buah kincir angin tradisional yang masih beroperasi hingga kini. Anggaran masa lawatan ke Zaanse Schans antara 3 hingga 4 jam. Untuk menikmati pemandangan indah sekitar Zaanse Schans anda tidak perlu membayar tiket masuk. Ya, ianya percuma! Tetapi.. jika anda ingin masuk ke dalam kincir dan melihat cara kincir angin ini beroperasi, bayaran dikenakan Eur 3-4 untuk seorang bagi sebuah kincir. 


Terima kasih kerana mengunjungi blog Cerita Kembara Kami.

Baca entri lengkap Cerita Kembara Kami di Zaanse Schans. Klik di sini. 

Upah penyediaan itinerari ke eropah dengan harga berpatutan di sini. Klik. 


No comments:

Post a Comment

Back to Top